Waarom sporten goed voor je is

De meeste mensen doen het en zijn er meerdere dagen in de week mee bezig. We hebben het over sporten. Deze bezigheid geeft de gebruiker vrijheid, terwijl er een gevoel van geluk wordt gecreëerd. Het wordt al eeuwen gedaan en de meest uiteenlopende sporten worden met gigantische evenementen vertegenwoordigd. Het kan in een teamverband worden gedaan of men gaat op de solo-tour. Aan jou de keus, mocht je nog geen bezigheid hebben gevonden. Laten we eens kijken welke bekende sporten wellicht geschikt voor je zijn.

Voetbal

Ik denk dat deze sport bijna geen uitleg nodig heeft. De sport wordt in de meeste gevallen met een team gespeeld dat tegen een wederpartij moet spelen. Er bestaan ongeveer 3,5 biljoen voetbalfans over de hele wereld, toch beoefenen ze niet allemaal de sport. Mocht je hier geïnteresseerd in zijn, dan zul je allereerst een club moeten bezoeken. Hier kun je vaak een oefening meemaken en daarna beslissen of het bij je past. De sport zal uit vele trainingen bestaan en je conditie wordt er alleen maar beter op. Het is een zogeheten “duursport”, wat zich vertaald in veel interval-oefeningen. Mocht je over talent beschikken, dan kun je naast de sociale aspecten van het spel jezelf opwerken tot een bekende league. De meest bekende voetballers die in Nederland (hebben) gespeeld zijn o.a. Johan Kruijf, Roland de Boer en Arjen Robben.

Tennis

Een andere sportvorm genaamd: tennis is een sportieve bezigheid dat geen team nodig heeft. Hier ben je al snel op weg om eenvoudig contact te maken met deze sport. Een racket is al snel gekocht en wellicht heb je in je stad of dorp een muur staan, waar je een balletje tegenaan kan slaan. Toch zal er daarna een moment aanbreken dat je deze sport verder wilt trekken dan een alleenstaande muur. Het spelen tegen een andere tegenstander of tennisspeler wordt dan interessanter. Je kan je bij een club aanmelden om je “backhand” of “spin” te verbeteren. Het is een sport dat een goed reactievermogen van de speler vergt, en je verbrandt in een uur ongeveer 500 calorieën. Deze sportieve bezigheid heeft al menig onbekende naam tot topspeler gedoopt. Denk maar eens aan Richard Krajicheck en Tom Okker. Trouwens, op dit moment zijn ze bezig met de Australian Open.

Solo sporten & beginners tips

Naast de bovenstaande veld of land-sporten, kun je natuurlijk de sneeuw opzoeken. Jaarlijks zoeken talloze Nederlanders de sneeuw op om de verborgen sneeuwlatten en snowboards uit de kast te halen. Bij de eerste sneeuwvlok zijn ze al onderweg naar Frankrijk, Italië of Oostenrijk om zo snel mogelijk de berg op te kunnen. Het is een sport dat in normale omstandigheden (naast een borstelbaan) niet in Nederland kan worden beoefend. Toch is het ongekend populair en verdient zeker een plaats in deze rangschikking. Bij een interesse in deze sport, zul je toch ook een les moeten nemen bij één van de vele ski of snowboardscholen om botbreuken tegen te gaan. Verder is de omgeving een extra pluspunt waard als je naar beneden glijdt.

kitesurfen

Van de sneeuw gaan we naar het water. Deze sport heeft de laatste jaren al heel wat stof doen opwaaien. Het is een zogenaamde “extreme sport”en heeft al heel wat fans over heel de wereld met het kite-virus besmet. De sport wordt namelijk met een soort snowboard en een riante vlieger beoefend. Je zult ze wellicht wel eens op het strand van Scheveningen voorbij zien komen. De sportievelingen kunnen namelijk ook sprongen van 4 meter maken terwijl ze langzaam naar beneden bengelen. Deze tak van sport vergt zeker dat je lessen neemt bij een gecertificeerde kiteschool. Het is namelijk te gevaarlijk om deze sport alleen te proberen. Een gemiddelde cursus zal ongeveer 12 uur in beslag nemen en daarna ligt het aan jezelf hoe snel dat je progressie naderhand is. Met het oog op veiligheid en basisprincipes wordt de sport langzaam aan je uitgelegd om jaren erna ervan te genieten.

Geweldige tips om je over de streep te trekken

Sporten moet leuk zijn en blijven. Zelfs de grootste sportmensen hebben namelijk nog dagelijks plezier in het sporten. Natuurlijk is het allemaal wat serieuzer, maar daar hoef jij (nog) geen voorbeeld aan te nemen. Zorg maar eerst dat je een aanstalte maakt om de deur uit te lopen om een leuk tijdsverdrijf te creëren. Wellicht wil er een partner met je gaan sporten om het sociale contact te vergroten. Als je eenmaal bezig bent, dan hou de structuur aan en schrijf desnoods in een kalender om je progressie bij te houden. Verder zul je na verloop van tijd merken dat het allemaal makkelijker gaat en dat je langere sessies kunt voltooien. Als je dit merkt, dan ben je op de goede weg en zul je ook meer zelfvertrouwen creëren. Succes!

Reactie achterlaten